Holiday - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu Holiday - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu

Holiday

Door: KarlijnOverbeekVC

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

03 Mei 2012 | Ghana, Accra

Lieve allemaal!

Even snel een verslagje van de afgelopen 2 weken.

De kinderen hebben vakantie dus wij hebben geen stage meer. Daarom hebben we met de andere meiden in het huis een soort zomerkamp georganiseerd op Maranatha. Op Maranatha hebben de kinderen helemaal niets, en in de vakantie is niet veel te doen. We wilden 2 dagen spelletjes organiseren. Vrijdag zijn we naar Accra gegaan om spullen te kopen, en T-shirts. De kinderen krijgen een T-shirt als ze naar school gaan, dit is dan weer om de andere kinderen te stimuleren om naar school te gaan. Ik en Daisy zijn vrijdag in Accra gebleven en gaan stappen met een gezellige groep. Zaterdag waren we toch wel heel moe dus terug naar Ada gegaan, s’avonds gaan uit eten en op tijd naar bed. De volgende dag zijn we naar Shai Hills gegaan. We gingen naar een park waar we verschillende dingen konden zien. We hebben een uur gewacht op de gids die een taxi zou brengen, zodat we door het park heen konden rijden. Eerst zagen we apen en de grootste struisvogels ter wereld. We hebben rotsen beklommen, en een klein stukje naar beneden geabseilt. Super mooi uitzicht, en uiteindelijk nog in een stinkende vleermuizengrot geweest.

Maandag hebben we de laatste spulletjes voor het zomerkamp gekocht en op de T-shirts teksten geschreven. Het thema van het kamp was: I am kind, I am smart and i am important. Dit is omdat de kinderen vaak geen mening hebben, en vaak niet weten waar ze nu goed in zijn. Alles wordt voor ze gezegd, en hun mening is vaak de mening van de leraren op school. Er wordt nooit gevraagd, wat kan jij goed? Wat vind jij leuk om te doen?
Nadat we dinsdag alles klaar hadden gezet en de kinderen geroepen, konden we beginnen met het Hollandse 6-kamp: Bowlen, koekhappen, waterspel, touwtrekken, zaklopen en spijkerpoepen. We hadden ze in groepjes verdeeld en vonden het echt super leuk. We hadden ipv koekhappen brood happen. Toen ik even niet op het brood letten had een schaap natuurlijk al weer 1 brood opgegeten. Ook de kinderen waren zo blij met het brood dat ze het elke keer stiekem pakte. Ik had dit eigenlijk wel verwacht. Tussendoor kregen ze koekjes en ranja. En uiteindelijk nog een BOTERHAM MET PASTA! Het is wel moeilijk om iets uit te delen hier want ze trekken het bijna allemaal uit je handen.

Woensdag regende het, dus zijn we heel de dag thuis gebleven en voor school gewerkt. We zijn donderdag weer verder gegaan met het kamp. We hebben ze laten verven, knutselen en andere leuk spelletjes. We hebben het kamp afgesloten met buikschuiven. Eerst gingen ze wel buikschuiven maar daarna bleven ze allemaal op de zeepbaan liggen om zichzelf te kunnen wassen. De kinderen zouden zich wel schoon hebben gevoeld! We zijn nog lekker op Maranatha blijven relaxen en op het einde van de middag terug gegaan. Vrijdag niet veel gedaan. Zaterdag zijn naar Accra gegaan. Samen met andere studenten uit Kpando sliepen we in Salvation Army. We zijn weer gaan stappen en zondag lekker uitgekatert op Labadi beach. Super mooi strand, dat is het rijkere gedeelte van Ghana. Overal was muziek en alles werd voor je gedaan, bedjes geregeld, drinken gebracht, nagels werden gelakt, en er kwamen ‘’lopende winkels’’ langs dus heb weer leuke sieraden gekocht. Had toch echt een vakantie gevoel. S’avonds ben ik weer gaan stappen. We gingen ook naar een getto wijk, waar elke zondag heel de straat staat te dansen, super leuk om te zien.

Maandag zijn we weer naar de visumdienst gegaan om ons paspoort op te halen. Dit was al de 3e keer dat we het niet mee kregen, want het was nog niet klaar, echt weer typisch Ghanees.
Na even wat lekkers bij een bakker gehaald, Delifrance, , zijn we snel gaan omkleden.Ik was het haar van Anja aan het stijlen tot dat er een vrouw na me toe kwam, Ze vroeg of we bereid waren om extra te betalen voor de hoge stroomrekening die dit zou gaan kosten.

Daarna zijn we lekker Koninginnedag gaan vieren. Eerst wat gaan drinken met een hele groep en vervolgens naar een feest gegaan bij de Nederlandse school, in een grote tuin. Nederlanders die hier al 15 jaar wonen, organiseren het elk jaar. We kwamen aan en stonden met broodjes UNOX klaar, ik heb nog nooit zo genoten van eten als die avond. Verder lekker frikadellen op, het leek eigenlijk net een vreetschuur. Maar naast het eten was het natuurlijk ook super gezellig! Allemaal Nederlanders en leuke muziek. Ik heb nog een bon van 150 cedi gewonnen voor in een leuke winkel, dat is ongeveer 75 euro.


Dinsdag zijn we terug naar Ada Foah gegaan. 1 mei is in Ghana Holiday/mayday. Dus weer een reden voor een feestje omdat iedereen vrij is. Omdat we nog niet genoeg hadden gefeest van het weekend zijn we gisteravond nog naar Rubstone gegaan.
Vandaag zijn we naar Kasseh gegaan om te kijken hoe het er voor stond met de wc. De werkmannen waren vandaag niet aan het werk omdat er geen geld is voor materialen. Zodra we de materialen hebben gekocht kunnen we verder. Ook gingen we praten met Seth omdat hij weer maar meer en meer verwacht, hij wil meer wc’s en meer geld. We hebben uitgelegd dat dit niet normaal is, en dat hij blij moet zijn met wat hij krijgt. Ik doe het vooral voor de kinderen het bouwen van de wc, want die hebben het hard nodig.

Vanaf morgen ben ik 2 weken alleen bereikbaar op mijn Ghanese nummer want MAMA KOMT MORGEN! Ik ga haar morgenavond ophalen op het vliegveld samen met Daisy. De moeder van Daisy komt ook en we gaan met zijn 4en Ghana door reizen. Ik ben benieuwd wat ik weer allemaal ga zien. Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in! De laatste 3 dagen ben ik nog in Ada Foah, en daarna zit mijn stage in Ghana er toch echt op. Jullie horen snel weer iets van me!

Heel veel liefs


  • 03 Mei 2012 - 05:27

    Stef :

    weer een super leuk verslag schatje!
    en ook echt hele mooie foto's.
    geniet nog maar lekker veel de laatste twee weken!
    ik kan niet wachten tot je weer terug bent!

    hou van jou
    dikke kus

  • 03 Mei 2012 - 06:04

    Sara:

    Karlijntje was is het snel gegaan! Geniet nog lekker met je mama van alles wat je nog gaat zien !
    Super wat je allemaal hebt meegemaakt!
    Over 2 weken kletsen we echt weer bij!

    Xxxx

  • 03 Mei 2012 - 07:14

    Bibi:

    Hee lieverd,

    Wat heb je toch weer een leuk verhaal geschreven! Geniet nog van dr laatste twee weken met je moeder!

    Xxxxx

  • 03 Mei 2012 - 08:49

    Joyce:

    schat
    geniet nog lekker van je laatste 2 weekjes!
    En natuurlijk van het rond reizen..
    Lijkt me een super ervaring!
    Nou ik zou zeggen tot over 2 weken!!

    Dikke kus

  • 03 Mei 2012 - 11:33

    Heleen:

    Dag lieve Karlijn,
    Elke keer als er weer een nieuw verslag van je binnenkomt kan ik niet wachten om het te lezen. Ik zit altijd met een grote glimlach als ik je verhalen lees.
    Wat gaat het toch snel, deze geweldige ervaring. Heerlijk dat je mamsie vandaag komt. Dan kan ze delen in jouw wereld. En het nog beter begrijpen hoe het daar is.
    Een dikke kus vanuit een koud kikkerlandje.
    Ik vind het ook weer fijn als je nou maar eens thuis komt hoor.,,,;-)
    Heleen

  • 09 Juli 2012 - 15:54

    HELLO:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Karlijn

Actief sinds 12 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1273
Totaal aantal bezoekers 36073

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 22 Juli 2015

Stage in Ecuador

26 Februari 2012 - 18 Mei 2012

Stage in het buitenland met Vitalis College

Landen bezocht: