Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun!

Door: KarlijnOverbeekVC

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

20 April 2012 | Ghana, Accra

Wat vliegt de tijd hier!

Ik ben nu al over de helft, en het gaat veelte snel voor mijn gevoel. Vandaar weer even snel een verhaaltje om jullie op de hoogte te houden.
Op maandag 2 april ben ik weer stage gaan lopen. Ik heb toen alleen het project Englisch For Kids gedaan om Daisy haar vriend ging uitzwaaien. De volgende dag hebben ik en Daisy een sportochtend voor de kinderen georganiseerd. Dit vonden ze echt super leuk! We begonnen met warming-up op muziek. Daarna gingen we estafette. In Nederland is dit snel uit te leggen en begrijpen de kinderen het, maar hier hadden ze er nog nooit van gehoord. Ze wisten totaal niet wat de bedoeling was. Dit was op het begin wel lastig maar uiteindelijk vonden ze het erg leuk. Ook mochten ze ballonen kapot prikken met een pen, en daar zat water in. Tijdens de pauze kregen ze ranja met een koekje, wat waren de kinderen aan het genieten! Eindelijk een keer wat anders dan bankoe of rijst. Vervolgens hadden we nog een voetbaltoernooitje georganiseerd. De jongens tegen elkaar en de meisjes. De meisjes voetballen eigenlijk nooit, en rende met ze allen achter de bal aan. Sommige wilde de bal oppakken met de handen dus dat was best hilarisch.

In de pauze gaan we altijd bij ‘oma’ pauze houden. Die zet stoeltjes voor ons neer en koekjes. Haar dochter woont tegenover haar en was net bevallen. Het was een zoon en het kindje had na een week nog geen naam, dus heb ik de naam gegeven: Stef! En nu heet het kindje echt zo.

Woensdag had het s’morgens geregend. Dat betekend hier: truien, jassen, mutsen, laarsjes aan (zover ze die hebben). Maar veel kinderen komen niet naar school. Het is dan zogenaamd koud (35 graden), en de kinderen kunnen dan goed slapen. Dus toen we aankwamen zaten er maar 7 kinderen in de ene klas, en in de andere klas misschien 5. Maar hoe later het werd, hoe meer kinderen weer naar school kwamen omdat het was gestopt met regenen. Maar nog niet iedereen was er, sommige blijven dan heel de dag thuis. We hebben die dag wel een tandenpoetsworkshop gegeven aan 2 klassen. Eerst gevraagd wie er tanden poetsen, een paar keer staken hun hand op. Vervolgens liedjes geleerd, uitleg gegeven, en met de kinderen gaan tandenpoetsen. Op het einde van de workshop mochten ze laten zien of ze het konden, en kregen ze een diploma. Ze mochten dan ook de tandenborstel houden en kregen tandpasta. Dit hadden we ook aan alle leraren gegeven, die kwamen ons wel 10 keer bedanken en vertellen dat ze er zo blij mee waren. Donderdag weer gewerkt aan Englisch For Kids Foundation. We waren die dag op tijd klaar. Ik en Daisy zijn naar de kapper gegaan om ons haar te laten vlechten met nephaar. We dachten dat dit 3 uur zou duren, maar uiteindelijk werd het 7 uur. Ze stonden met 6en aan me haar te trekken en het was best pijnlijk. Om 10 uur s’avonds kwamen we eindelijk thuis.

Zoals elke vrijdag: wassen, aan school werken en opruimen. Daarna zijn ik en Daisy naar Accra gegaan. We hebben eerst wat gegeten in de Acramal, vervolgens even naar het ziekenhuis (daar lag Kevin), en daarna naar het hotel/ressort: Rising Phoenix. Het was toen al 10 uur s’avonds, dus snel onze spullen neergelegd en naar Epo om wat drankjes te nuttigen. Daar zagen we een groep uit Accra, en daar zijn we mee gaan stappen. De volgende dag even geslapen, boekje gelezen, en naar labadi beach geweest. Dat is een strand met overal gezellige terrasjes, muziek, eten en drinken. Daar hebben we even wat gedronken, en s’avonds weer naar huis gegaan. Zondag zijn we naar Keta gegaan. Omdat het Pasen was, was er muziek en best druk overal. We sliepen op een beachcamp, net zoiets als Maranatha. Dus werden weer wakker met een prachtig uitzicht (het word al een beetje normaal, toch best erg he). Wel jammer dat we toen weer 4 UUR op ons ONTBIJT moesten wachten, dus was de halve dag weg. Die dag was er een voetbaltoernooitje en optredens.

Dinsdag en woensdag weer stage gelopen. Ze zijn deze dagen begonnen met het toiletproject. Stenen, cement en zand werden gebracht. Percy heeft de werknemers geregeld.

Donderdag hadden we geen stage want we moesten ons visum verlengen. We zijn op tijd vertrokken naar Accra, eerst even pinnen in de Acramal, vervolgens met de trotro, waarbij de achterklep nog 2 keer opensprong midden op de snelweg, en de auto nog 2 keer stil stond, en zo waren we bij de ambassade. Toen dat was geregeld gingen we door naar Cape Coast. Dat was nog 2,5 uur rijden, dus waren uiteindelijk rond 6 uur bij Kosa beach. Dit resort is van Nederlandse mensen die hier zijn komen wonen. Waren leuke kleurige Afrikaanse hutjes, en een mooi restaurant! Ik was hier erg blij mee want: We konden Nederlands praten, we hoefde een keer niet 4 uur op ons eten te wachten, en we konden heerlijk eten: GEHAKTBALLEN, STOOFVLEES, AARDAPPELPUREE, TOSTI’S, SALADE’S, EN EEN HEERLIJK DESSERT! Na 7 weken pasta en rijst, was dit erg genieten. En na het eten konden we heerlijk genieten van witte wijn en rosé.
Vrijdag zijn we langs een dorpje naar de taxi gelopen. Dit leek net de prehistorie in het Archeon. Je ziet ook op de foto dat de kindjes bij een huis naar binnen kijken, ze zijn dus stiekem tv aan het kijken bij de buren. Het zag er erg armoedig uit, en er waren veel straat kinderen. We hebben daarna de taxi naar slavenfort Elmina gepakt. We kregen hier een rondleiding. Het was erg interessant maar ook bizar om te horen hoe de mensen behandeld zijn. We zijn daarna naar het fort in Cape Coast geweest, maar dit was eigenlijk precies hetzelfde.
We hebben verder nog wat rond gelopen in Cape Coast, en toen op het einde van de middag terug gegaan naar Kosa Beach.

Zaterdag zijn we op tijd vertrokken naar Kakum National park. Een park met bruggen die 40 meter van de grond af zijn, ook zonder hoogtevrees soms best eng op een wiebelende, smalle brug. Zo liepen we dan van boomtop naar boomtop. Het uitzicht over het woud was echt mooi! Daarna zijn we naar Monkey forest geweest. Een soort tuin van Nederlanders waar ze verschillende dieren hebben. Hier ben ik niet zo enthousiast over dus gaan we snel door naar het volgende.
We zijn s’middags lekker gaan lunchen bij Hans Cottage. Ze zwemmen onder je en naast je terwijl je lekker aan het eten bent. We mochten nog met een krokodil op de foto, nadat hij werd gelokt met een dode kuiken, waarmee de vrouw die dit dode kuiken vastpakte vervolgens wisselgeld terug gaf. We kregen ook door dezelfde mevrouw het eten geserveerd, met haar vieze handen zetten ze de hotdog voor me neer, EETSMAKELIJK -_-!
Na een leuk weekend brak de laatste week stage aan omdat de kinderen volgende week vakantie hebben. We hebben deze week leuke spelletjes gedaan. Helaas regende het erg hard woensdagmorgen, dus dat betekend: vrij!

Vandaag was echt onze laatste stage dag Omdat het de laatste dag voor de vakantie was, hoefde de kinderen niet in de klas te zitten, maar mochten lekker spelen en dansen. Seth had een box met muziek geregeld voor ons en al de kinderen gingen dansen. Ook was er een dansbattle, ongelofelijk, kinderen van 5 jaar die al zo goed kunnen dansen! Op het einde van de dag heb ik de schoolspulletjes gegeven die ik voor de school heb gekocht. Heel de school stond voor ons en begonnen te gillen en te klappen, zo blij waren ze met de spullen. Seth had nog een lief woordje gedaan, kippenvel en stiekem tranen in me ogen. Zo leuk om de kinderen gelukkig te zien, en dat ze gillen als we schriften, kleurpotloden enz. geven. Weer een dag om nooit te vergeten!

Ik ga nog heel erg genieten van me laatste maandje hier!

Veel liefs

• 20 April 2012 - 00:12

Marloes:

Ha nichtje,

Wat leuk zeg dat het kindje naar je vriend genoemd is!
    Je maakt daar wel heel wat avonturen mee.
    Geniet nog van je laatste maand in dat prachtige bijzondere land!

Groetjes,
    Marloes

• 20 April 2012 - 00:17

Marloes:

PS: Wat een geweldige foto's!

• 20 April 2012 - 05:14

Sara :

Heee Karlijntje weer even een verhaaltje zegt ze haha! Wat kan je toch lekker schrijven.
    Wat een super leuke ideeen heb je daar uitgevoerd met de kids! Ze zullen jullie wel gaan missen denk! En dat jij het kindje een naam mocht geven dat is wel erg bijzonder haha!
    Geniet nog lekker van je laatste maandje het gaat idd snel hier ook hoor! Je bent zo weer terug ;)!
    Je haar ziet er echt leuk uit en dat je er zo lang voor hebt gezeten joh! Niet normaal hahaha!

Tot snel karlijntje!
    Geniet nog lekker!

Xxxx

• 20 April 2012 - 07:15

Sjors Overbeek:

Neee niet nog een Nip hahah..
    Ik wou dat wij ook konden thuis blijven als het regent hahah.
    Dan ben je hier in NL uiterlijk maar 2/3 maanden op school.
    En kijk ze toch blij zijn met die spulletjes.
    Veel plezier nog in Ghana en tot over 28 dagen!

Xx Sjors

• 20 April 2012 - 08:36

Nelleke:

Oh Karlijn, wat geniet ik elke keer als jouw foto's zie! Het plezier spat ervan af!
    Een tijd om nooit te vergeten!

• 20 April 2012 - 08:59

Joyce:

Lieve Karlijn!
    Wat een geweldig verhaaltje weer!
    Hygiëne kennen ze daar ook niet, zo te merken met die hotdog haha!
    Was hij verder wel lekker?
    Leuk om je verhaaltje weer gelezen te hebben!
    Heb je van de week al paar keer gesproken maar toch is dit altijd leuk =)
    En wat een toffe foto's staan er weer op!
    Wel leuk dat je het kindje die naam hebt gegeven en dat ze die aanhouden!
    Super leuk!
    Wat een super avontuur, ben trots op je dat je dit avontuur aan bent gegaan!
    Tot over een maandje ongeveer!
    Een hele dikke kus,
    XJoyce

• 20 April 2012 - 09:54

Wies Rijvers:

Nou karlijn wat een genot om je leuke verhaaltjes te lezen, geweldig zeg!
    En wat een schattige baby, met een bijzondere naam!!!
    Geniet er nog lekker van voor je het weet ben je terug in ons koud kikkerlandje!

• 20 April 2012 - 10:51

Moeders :

Hoi Lieve Lijn.
    Weer een leuk verslag van jou...met prachtige foto's. Als ik dat zie geniet ik van wat jij allemaal beleeft daar. Ze zijn flink aan het bouwen voor de toiletten!!! Dat was hard nodig.
    Ik bof maar, over 2 weken ga ik samen met jou alles zien in Ghana.

Tot gauw...dan wil ik "kleine"Stef ook graag zien.

Liefs mama Leen.

• 20 April 2012 - 15:14

Martje:

Chickkyy!!

Wat een super mooie foto's ook weer zeg!! Onwijs tof dat je het zo naar je zin hebt :)
    En vooral natuurlijk dat je die kindjes zo blij kunt maken!
    Met de WC heb je ze ook al hard aan het werk gezet zo te zien, goed bezig!
    Die brug is trouwens echt dodelijk he!! ik vindt dat jij er nog aardig relaxed opstaat :P, ik scheet daar nog net niet in mn broek ;-)
    En wat een armoedig dorpje daar bij cape town he, niet voor te stellen eigenlijk!

Nou schat geniet er nog lekker van en tot over een maaandje :) (wat zullen we weer blij zijn als je terug bent bij de voetbal, we verliezen alleen maar zonder jou hihi).

Kuss

• 20 April 2012 - 19:00

Leny En Bert:

hoi poppedijntje
    wat een leuk verhaal weer we genieten gewoon mee,wat beleef je veel inzon korte tijd.
    En dat kleine stefje later met stef op gaan zoeken hoor,maar de krokedil vond ik eng.
    Wat zie je er leuk uit met je haar ,kom je ook zo naar huis.
    En dat je de w c nog laat bouwen vind ik helemaal het einde
    Geniet nog van je laatste maand en kom gezond terug lief poppedijntje

groetjes leny en bert

• 21 April 2012 - 12:33

Yvonne :

He Karlijntje!

Wauw, echt geweldig om die kinderen zo blij te zien met al die schoolspullen! Het moet echt een goed gevoel geven dat je daar zoveel mooie dingen doet. Je haar ziet er trouwens supergaaf uit!!!! Staat je echt goed! Geniet van je laatste maand !!!

• 21 April 2012 - 12:44

Kees En Marlies.:

Hoi Karlijn.

Wat een mooi verslag weer met bijbehorende foto's
    Die kindjes zullen jou wel ontzettend gaan missen straks,wat er verwennerij.
    Je hebt ons ook de mooie kanten van het land laten zien met je foto's
    Gen iet nog lekker na van je goede werk en nog heel veel plezier daar.
    Groetjes Marlies en Kees Daamen.

• 21 April 2012 - 15:58

Lotte:

Lieverd!!

Wat een super verslag weer!!
    En wat leuk dat jij gewoon de naam voor dat kind mocht verzinnen haha!
    Wel jammer dat je stage alweer voorbij is..
    Zie dat er ook al hard word gewerkt aan de toiletten, good job! Ben trots op je!
    Hoorde van papa en mama idd al dat je je vlechtjes er uit had gehaald omdat je er best last van had. Stond je wel super hoor! Die foto bij de zee vind ik zooo mooi!
    Maar ach, voor die 5 euro maakt het niet uit dat je ze er na 2 weken weer hebt uitgehaald haha!

Schat ik spreek je snel weer!!

Geniet van je laatste maandje!

xxxxxxxxxxxx

• 21 April 2012 - 16:57

Shanice:

Heee Karlijntje,

Weer een leuk verslag!! En leuk dat je die naam voor het babytje mocht verzinnen:)! Geniet van je laatste maandje!

Dikke x