Ada, Acra en Krokobite - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu Ada, Acra en Krokobite - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu

Ada, Acra en Krokobite

Door: KarlijnOverbeekVC

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

20 Maart 2012 | Ghana, Accra

Na een weekje stage en een leuk weekend hier dan weer een verslag.

Maandag hebben ik en Daisy weer heel de dag les gegeven aan 3 klassen. Maar we hadden het idee dat het niet echt zin had. We zijn dus gaan kijken wat eigenlijk het niveau is van de kinderen, en hoe snel ze het oppikken. We hebben die dag hele kleine toetsjes afgenomen en vervolgens gekeken wat ze al konden. Seth ( de directeur) snapt er soms niets van. Hij denkt dat wij al leraressen zijn, en heel de dag voor de klas kunnen staan.

Dinsdag, woensdag en donderdag hebben we heel de dag begeleiding gegeven aan de kinderen. Dus echt met groepjes van 2-4. Je merkt dat dit onderwijs zo anders is dan in Nederland. Bij sommige kinderen merk je gewoon dat ze dyslexie hebben. Vaak als ze iets na 10 keer niet snappen, worden ze geslagen, terwijl ze er echt niks aan kunnen doen! 2 Kindjes in de klas zeiden elke keer dat ze het niet konden lezen, we hebben ze toen vooraan gezet, maar ook dit hielp niet. Wat hebben kinderen het in Nederland dan toch goed, en er wordt rekening met je gehouden als je het niet goed ziet, of een leerprobleem hebt. Hier is dat allemaal niet. We hadden voor de kinderen kleurplaten en kleurtjes meegenomen wat ze echt super leuk vonden. Ze wilde het heel netjes doen en waren er erg zuinig op. Tijdens de begeleiding hebben we ook het spel memorie gedaan. Ze begonnen te gillen als ze er eentje goed hadden. Zo leuk om te zien waar je kinderen blij mee kan maken.
Het nadeel is soms dat de kinderen altijd om je heen blijven staan. Als je even iets wilt drinken of ergens wilt gaan zitten staan er gelijk 15 kinderen om je heen. In de middag krijgen we dus altijd eten, ik heb al gezegd dat ik allergisch voor de hete saus was, dus dacht dat ik er donderdag ook mooi van af was. Maar toen zat dat er niet in. We kregen dus echt een bakje wat op kots leeg, maar het is echt lullig om het niet op te eten. Al die kindjes keken ons met hongerige gezichten aan. We probeerde iets aan een kindje te geven, maar toen werd het een grote chaos. De kinderen begonnen te rennen achter hem en wilde ook, en er stonden opeens 20 bakjes bij ons. Dus dat doen we de volgende keer ook niet meer!

Woensdag avond hebben we lekker gebarbecued met de andere groep en de coaches. Op straat lopen overal geiten en kippen. Percy (onze whatchman) vond het wel lekker om geit er bij te eten. Hij heeft dus overdag een geit van straat geplukt, geslacht en vervolgens gekookt. Hier eten ze echt alles op, niets laten ze liggen.

Afgelopen weekend zijn we met de groep van het andere huis naar Accra gegaan. We zijn gaan stappen en sliepen in een Hostel. Het Hostel leek net van het leger des heil maar het was maar €1,50. Na een gezellige avond en korte slaap gingen we rond 1 uur naar Krokobite. Krokobite is echt een plek voor rasta’s. We sliepen op een soort mooi ressort. Overal leuke huisjes, barretjes, kleine winkeltjes en een fijn strand. Eindelijk een strand met veel mensen (veel blanken). Het is echt een toeristisch plekje. S’avonds hebben we heerlijk gegeten, en er was een leuke Afrikaanse band.
De volgende dag lekker op het strand gelegen. Daarna weer terug naar Accra. In Accra heb je schijnbaar een Nederlandse friettent.. dus wij wilde heel graag daar heen, maar helaas.. hij was dicht.

Ik krijg trouwens veel reacties dat ik alleen maar friet met kip en pizza eet haha, maar gelukkig valt dat mee. Ik eet over het algemeen heel veel pasta en rijst. Dus ben blij als we dan een keer wat anders hebben. Ook eten we soms ghanees als Percy kookt. Wel lekker, maar verlang toch stiekem weer naar het normale Nederlandse eten.

Na een gezellig weekend gister weer een dagje stage. Na dat we ons een half uur verslapen hadden, snel omgekleed, de trotro in, onderweg staken er nog wat koeien en geiten over, en zo waren we weer in Kasseh. We hadden Seth nog een smsje gestuurd. Hij had er niet op gereageerd, en toen we daar aan kwamen zei hij er niet eens wat van. Dat is hier normaal. Ik heb het erg na me zin op stage, want je weet nu beter hoe het hier te werk gaat.
Van het geld dat ik heb opgehaald heb ik al verschillende dingen gekocht. Veel spullen voor de school gekocht, en ben nu aan het kijken voor het bouwen van een toilet. Want die hebben ze daar niet. Het is een gat wat heel erg stinkt. Vandaag zijn Percy en Mick komen kijken naar de wc. Zij hebben gekeken hoeveel je ongeveer nodig hebt, en wat we precies kunnen gaan doen.

liefs

• 20 Maart 2012 - 18:54

Heico ( Daddy Cool ):

Heeeee Karlijn, weer een mooi verslag.
    En wat een sfeervolle foto's!!!! Ben blij dat je het zo naar je zin hebt, en over 58 dagen ben je al weer terug. Het gaat stiekem toch best snel.
    Lekker van genieten, maak maar veel foto's, en je zult thuis nog veel meer kunnen vertellen door al die indrukken.

Dikke kus, Daddy Cool!!

• 20 Maart 2012 - 20:48

Sara :

Karlijn wat een leuk verhaal weer! Wat maak je toch veel mee zeg. En wat is het anders hier in nederland! Dan weet je pas hoe goed we het hier hebben. Vooral de kinderen hebben het hier goed! Gelukkig maar! :)!

Echt super dat je je geld wil gaan besteden aan een wc! Hopelijk gaat dat allemaal lukken! Zou echt top zijn!

Succes nog karlijntje maar dat lukt jou zeker! Geen twijfel over mogelijk!

Geniet van je hete sauzen haha en lekkere pasta's!
    Straks ben je de nederlandse kost weer beu ;-)!

Liefs

• 20 Maart 2012 - 21:40

Bibi:

Hee Karly,

Watt kan je toch weer heeerlyk vertellen haha! Baal iedere keer als je verhaaltje is afgelopen haha!
    Zoals ik het leees heb je het primaa naar je zin, gelukkig!
    We doen volgende week weer een keer skypen!
    Dikke kus van ons thuis!

Liefs

• 20 Maart 2012 - 23:04

Shanice:

Weer een leuk verslag karlijn! Net wat bibi zegt; jammer dat je verhaaltje stopt hihi:p fijn dat je het zo naar je zin hebt:) de tijd gaat snel hè! Dikke x

• 21 Maart 2012 - 07:38

Joyce:

Karlijntje!
    Fijn om te lezen dat je veel voor die kindjes kunt doen en van het geld al wat dingetjes gekocht heb!
    En kei tof dat je het naar je zin hebt, en dat het leuk is daar! Gelukkig maar =)
    Geniet er nog maar lekker van!!

Dikkekusx

• 21 Maart 2012 - 09:21

Lotte:

Hey lieverd,

Wat heb ik toch weer gelachen om je verhaal!
    Heerlijk hoe je alles verteld en dat je het zo naar je zin hebt!
    Die foto's ook super leuk, lekker aan het dansen met de nigga's haha!
    Fijn je gister weer gesproken te hebben, hebben weer even goed bijgepraat :D

Spreek je!

Dikke kussssssss

• 21 Maart 2012 - 10:11

Martje:

Wat mooi om te zien hoe blij die kindjes op de foto's zijn!!!! Die zullen jou wel gaan missen zeg straks!!!
    En hopelijk gaat het lukken met die WC want wat ziet dat er ranzig uit!!!!! Tis sonde!

Geniet ervan! En kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal en foto's :D

Kuss

• 21 Maart 2012 - 12:47

Manon:

Hey Karlijn!

Wat een leuk verhaal weer en leuk om je foto's te zien. Dan krijg je er helemaal een goed beeld van! Super goed wat je allemaal doet joh!

Fijn dat je het naar je zin hebt! xxx

• 21 Maart 2012 - 19:16

Yvonne:

Hee Karlijn!
    Wat doe jij daar toch goede dingen voor die kinderen, echt fantastisch! Ik kan me voorstellen dat het vrij heftig is om te zien hoe het daar soms aan toe kan gaan op school. Luisteren de kinderen wel goed naar je? De foto's zien er in ieder geval super uit!

Geniet er lekker van en hopelijk kun je iets betekenen bij het bouwen van een toilet ;-)

Liefs Yvonne

• 21 Maart 2012 - 22:05

Leny Bert:

met spanning lezen we je verhalen,geweldig hoe leuk je alles uitlegt of we er zelf zijn,zo voelt het
    lieve poppedijntje geniet van de tijd door en knuffel maar wat met die mooie kindjes,wij doen het hiet met fientje. en niet te gek doen daar met die rastaboys,want je zag er wel heel goed uit daar
    lief poppedijntje tot de volgende bericht.doeiiiiii

• 22 Maart 2012 - 12:46

Lia V Opstal:

Hoi Karlijn ,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Knap wat jullie daar allemaal doen, goed idee een WC hopelijk gaat dat lukken. Grappig al die kindjes die om jullie heen dralen ik kan me voorstellen dat je er af en toe moe van wordt, maar wat een verschil met hier. Ze zijn al zo blij met kleine simpele dingen. Ze boffen maar met jullie!!Nog heel veel plezier daar en veel succes!!
    Groetjes van ons allemaal X

• 22 Maart 2012 - 20:35

Nelleke:

Wow ,Karlijn, wat een ervaringen!!!! Geweldig om je zo te zien stralen op de foto's. en heel knap hoe jullie bezig zijn met de kindjes!!! Kanjers zijn jullie!!!
    groetjes, Nelleke

• 23 Maart 2012 - 09:42

Opa En Oma:

We hebben net je foto's gezien, ziet er goed uit.
    We zien dat je het goed naar je zin hebt en da's fijn om te horen.
    Ge ziet er daor knap uit zeej opa!!
    Dikke kus van opa en oma.

• 23 Maart 2012 - 17:23

Kristel:

Hee Karlijn,

Nice wat je weer allemaal gedaan hebt, leuke foto's ook! Ik zie dat je naar Bigmilly's backyard bent geweest.. Chillie daar he. Veel leuke dingen gekocht daar? Vergeet niet om een berg leuke tassen te laten maken daar, die zijn ook echt superleuk altijd!

xx

• 29 Maart 2012 - 10:08

Philomien Voermans:

wat goed van die toiletten; je ziet op de foto dat ze stinken.................grgrgrgrgrgr
    en jij verslapen??????????????????????????
    groetjes van ons allemaal
    vinkenakker in rijsbergen

• 30 Maart 2012 - 07:39

Kim:

hee karlijn!!

Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat! En super goed van die wc's, hopen dat het allemaal lukt! En ook hele leuke foto's:) Heel veel succes en plezier nog, ik wacht alweer op je volgend verhaaltje!!

kusjes