Weekje vrij - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu Weekje vrij - Reisverslag uit Accra, Ghana van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu

Weekje vrij

Door: KarlijnOverbeekVC

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

11 Maart 2012 | Ghana, Accra

Lieve allemaal,

Na een weekje vrij weer een verslagje.
Dinsdag was dus de feest dag: Onafhankelijkheidsdag van Ghana. S’ochtends gingen alle scholen marcheren. We zijn hier niet gaan kijken omdat ik onderhand wel wist hoe het marcheren hier ging, omdat ze op school wel 3 uur per dag aan het oefenen waren voor deze dag.
S’middags pakten we de boot bij Tsarley Corpey ( het luxe hotel) om vervolgens naar Maranatha te gaan. Maranatha is een soort eilandje waar ook mensen wonen, een schooltje is, en waar beachcamp is ( waar je lekker kan relaxen). Aan de ene kant van het eiland lig je aan de zee, en aan de andere kant aan de voltarivier. We waren met een paar studenten. 2 Meisjes uit ons huis werken op Maranatha op een school, dus hebben we even gezien. Wel heel anders als onze school omdat het nog veel armoediger is. Het schooltje is van bamboestokken gemaakt en er staan soms maar 4 bankjes binnen. Er hangen wel leuke borden met letters, cijfers, plaatjes van dieren. Dit is ook een leuk idee voor ons schooltje.
Daarna zijn we heel de dag op beachcamp geweest. Daar draaide heel de middag een DJ met Afrikaanse muziek. Mij valt het hier op dat de jongens vaak gelijk gaan dansen, terwijl in Nederland het juist andersom is. Het was echt een super leuke middag. Rond half 7 gingen we terug met de boot, en gingen we lekker uit eten bij Brightspot. Heerlijk friet met kip en salade! S’avonds zijn we naar Rubstone gegaan, een soort discotheek. Je loopt wel ergens een poort door maar verder is het buiten. Er is een terras en een dansvloer. Eerst was het nog niet druk, maar vanaf 12 uur was het gratis intree dus toen werd het super druk.

Na een gezellige feestdag hebben we lekker uitgeslapen. Daisy haar voeten waren al een week opgezwollen dus hebben we toch besloten om even een bezoekje aan het ziekenhuis te brengen. We moesten Dokter Nar hebben, die is er ook speciaal voor studenten. Ik ben er ondertussen al aan gewend dat je daar 3 kwartier tot 1 uur moet wachten, want hij was nog aan het opereren. Vervolgens kwam hij aan en gingen we echt op ons gemak naar een kamertje. De deuren blijven gewoon open staan en er lopen constant dokters in en uit. In Nederland is het fijn als je even privacy hebt, maar volgens mij maakt dat hier allemaal niet uit. Na dat dokter Nar 3 keer had gevraagd of ze hartproblemen had en medicijnen gebruikte, waarop ze 3x nee antwoorden.. keek hij nog 10 minuten naar haar voeten, en kregen we uiteindelijk een zalfje. We moesten 2 Sedi afrekenen dus ongeveer 1 euro, echt weer helemaal niks dus, maar ik ben benieuwd of het helpt. Het lijkt er niet echt op dat hij wist wat het was.

Donderdag zijn ik, Kevin, Eefje, Mick en Daisy naar Accra gegaan. We zijn al vroeg weggegaan om dat het 2 uur reizen is. Eerst even langs de accramal om te pinnen. Daarna zijn we naar de Artmarket gegaan. Hele leuke markt met kleding, stofjes, sieraden, djembé, en leuke souvenirtjes. Het leek wel even Turkije, je werd overal naar binnen getrokken en riepen natuurlijk: kijken kijken, niet kopen. Na dat we het binnengedeelte door waren liepen we naar buiten en kregen we een kleine djembécursus. Je kon ook helemaal zien hoe djembé s worden gemaakt, want dat waren ze buiten aan het doen. Leuk om te zien. We hadden nog een aardige man leren kennen, waar we een tijdje mee hebben zitten praten. Hij was een reisgids en vertelde van alles over Ghana. Op de foto zie je trouwens nog roze kuikentjes. Die hebben ze roze gespoten zodat de kuikentjes niet worden gestolen, omdat ze bang zijn die kwijt te raken. Na de artmarket waren we opzoek naar the bookshop. Daar heb ik heel veel schoolspullen gekocht voor de school in Kasseh. Kleurpotloden, pennen, schriften, leuke leesboekjes. Maar ook boeken voor de leraren zodat ze de lessen beter kunnen geven. Ik ga het eerst aan Seth laten zien, want kon het altijd nog wel terug brengen. We hadden een tas vol. Daarna weer heerlijk Pizza op in Accra en toen weer met de trotro naar huis. We waren uiteindelijk pas om half 11 thuis, dus het was een lange dag.
Vrijdag & zaterdagmiddag lekker gezwommen bij Tsarley Corpey en s’avonds kwam de groep uit Kpando. Toen zijn we met zijn allen naar Rubstone geweest. Opeens was de telefoon van een van coaches gestolen, er kwam ruzie en dat liep een beetje uit de hand. Vervolgens mochten we niet meer naar buiten. Uiteindelijk was het allemaal goed, hebben we gratis drinken gehad en konden we gaan. Zaterdagavond zijn we met de boot naar Maranatha geweest. Daar was een kampvuur, muziek en heel veel vrijwilligers uit Nederland.
Vandaag heb ik niet veel gedaan, kleding gewassen, beetje opgeruimd, en even naar het strand geweest. Wel s’avonds uit eten geweest, lekker friet met kip op, zo voelt het toch een beetje als een zondag.
Na 2 weken beginnen we morgen dan echt met 4 dage stage lopen in de week. Ben benieuwd wat we deze week weer zou brengen.

Tot snel en heel veel liefs

• 12 Maart 2012 - 10:53

Mama Lenie:

Hoi Karlijn. Je hebt weer veel gezien, gedaan en beleeft tijdens je vrije dagen..groot gelijk.
    En dan nu aan het werk. Veel Plezier. X

• 12 Maart 2012 - 16:14

Lotte:

Leuke week heb je weer achter de rug zusje!
    Vanaf morgen is dan toch een beetje je 'vakantie' voorbij haha.. Ook wel weer leuk en fijn zo'n vast ritme straks wanneer je 4 dagen stage gaat lopen. Heel veel succes!!
    Dikke kusssssss

• 12 Maart 2012 - 16:27

Jou Lekkere Dikkie:

Dikkiedik :),

Lekkere week achter de rug zo te lezen!
    Goed van jullie dat je ook boeken voor de leraren hadden gekocht! :)
    Ze kunnen nog veel leren van jullie daar!
    Komende week is het zwaar werken voor jullie, zo ineens 4 dagen achter elkaar haha,

Leuke foto's! en zo te zien zitte zoals gewoonlijk daar ook aan lekkere drankjes haha!
    had niet anders verwacht van je haha,
    succes nog schat! spreek je snel kusjes!

• 12 Maart 2012 - 17:07

Bibi:

Hee lieverdd!

Weer eenn leuk verhaaltje om te lezen!
    Lekker stage lopen deze week, weer geselliee by de kids!
    Weer een fijjne week en we skype van de week!!!

Kusss!

• 12 Maart 2012 - 17:38

Ellen:

Hee lieve Karel,

Wat een plezier om je verhalen te lezen.
    Zo te zien heb je het wel naar je zin daar :)
    Wel leuk dat je eigenlijk ook een beetje op vakantie bent.
    Veel plezier en succes deze week, ik kijk al uit naar je volgende verhaaltje!

xxxxxx

• 12 Maart 2012 - 18:44

Sara:

Hee lieve Karlijn!
    Was schrijf je je verhalen leuk zeg! echt leuk om terug te lezen!
    Zie dat het allemaal goed gaat en je al veel gezien hebt! die roze kuikentjes vind ik echt grappig haha!
    Goed dat je spullen hebt gekocht voor het schooltje en de leraren daar hebben ze tenminste wat aan! Goed om te horendat je daar ook lekker veel leuke dingen doet veel van genieten!
    Vandaag je 1ste echt stagedag gehad ben benieuwd hoe het is bevallen..
    Succes de komende tijd Karlijn!

Dikke kus,
    Sara en groetjes van Marcel

• 12 Maart 2012 - 19:00

Esra:

Hey karlijn,
    leuk om te lezen dat het allemaal goed met je gaat en dan dat je het naar je zin hebt.
    veel plezier nog en we wachten weer op je volgende berichtje,

X

• 13 Maart 2012 - 11:12

Joyce:

Ben benieuwd hoe deze voor je gaat!
    Fijn dat je al lekker veel gezien hebt!
    Succes komende week!
    Wacht weer op je volgende berichtje! =)

Kusss

• 14 Maart 2012 - 13:21

Lia V. N.:

Hé Karlijntje
    Wat gaat het allemaal snel, en wat heb je al veel meegemaakt. Zo te lezen kun jij je weg wel goed vinden daar en weet je er ook goed van te genieten. Groot gelijk hoor. Veel lekker eten ook, maar tot nu toe weinig Afrikaans, maar wel lekker frites, pizza enz.
    Het ziet er mooi uit, en wel leuk om op zo'n markt rond te neuzen, is natuurlijk allemaal heel goedkoop en heel verleidelijk om van alles te kopen. Leuk van jullie om allemaal spullen te kopen voor school daar. Ook wel fijn dat de leerkrachten ook wat van jullie kunnen leren, voelt weer eens wat anders dan hier. Veel succes met je 4 dagen stage per week, lijkt me in ieder geval leuker dan hier. Laat ze maar eens een poepie ruiken, want jij kunt ze heel wat leren. Ook leuk dat ze jou veel vrijheid daarin geven en allemaal niet moeilijk doen.
    Ik kijk al uit naar je volgende verslag.
    Geniet ze

• 14 Maart 2012 - 19:11

Sophie Van Der Velde:

Hee Karlijn,

Leuk om je verhalen te lezen zeg! Vooral leuk om te lezen dat je op Maranatha geweest bent (waar Sanne en ik 3 maanden gewerkt hebben hihi)..

Mooie foto's ook.. Zo te zien ben je echt aan het genieten!

Geniet er lekker van en ik zal je foto's en reisverslagen bij houden haha..

kus

• 15 Maart 2012 - 10:58

Cindy En Anouk:

Hallo Daisy en Karlijn,
    Wij hoorden van Cees en Joke dat jullie geld nodig hebben voor het bouwen van een wc. Wij als eerste jaars onderwijsassistente willen jullie helpen om het geld bij elkaar te krijgen. Maar daarvoor hebben we nog iets meer informatie nodig om het doel te bereiken. Zouden jullie kunnen uitzoeken wat de totale onkosten zijn voor een wc in de school? Als jullie eventueel ook foto’s zouden kunnen sturen zou erg fijn zijn. Zo kunnen wij de mensen laten zien hoe de kinderen daar moeten leven.
    Wij zijn bezig met organiseren van een bingo voor Ghana. Het is dus nog niet zeker dat deze bingo doorgaat. Maar we zouden graag wel alvast informatie en eventuele foto’s willen om het bespreekbaar te maken bij de locatie. Zodat er meer kans bestaat dat het doorgaat en wij jullie kunnen helpen. Ze gaan het op het moment bespreekbaar maken, en we gaan proberen een afspraak met de mensen te plannen.
    Wij hopen jullie tot nu toe voldoende geïnformeerd te hebben. Heel veel succes in Ghana. En wij hopen iets van jullie te horen. Jullie kunnen ons mailen op de onderstaande mailadressen.
    Met vriendelijke groet,

Cindy van Haarlem
    CH166674@rocwb.nl

Anouk Goossens
    D165415@rocwb.nl

• 20 Maart 2012 - 14:14

Sjoerd:

hoi Karlijn,

Goed om te zien dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Geniet ervan!