Un título pegadizo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu Un título pegadizo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Karlijn Overbeek - WaarBenJij.nu

Un título pegadizo

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

02 Maart 2015 | Ecuador, Quito

Dag lieve volgers,

De eerste 5 weken zijn al voorbij gevolgen. Inmiddels heb ik mijn Spaanse cursus afgesloten en begonnen aan mijn stage.
Maar allereerst, afgelopen weken natuurlijk weer de toerist uitgehangen. Vier weken geleden zijn we naar een traditionele markt in Otovalo geweest. Het regende de hele dag dus ik heb een warm vest gekocht van alpacawol.

Carnaval hebben wij gevierd in Canoa, een plaatsje aan de kust. Het was er dertig graden, we hebben elke middag gesurft en in de avond waren er feestjes op het strand. In Ecuador is het traditie om tijdens carnaval elkaar met water, schuim of verf aan te vallen. Toeristen zijn natuurlijk numero uno als mikpunt, dat hebben we geweten!
In Canoa hadden ze van twaalf uur ‘s middags tot drie uur ‘s nachts drie dagen lang muziek op staan, op het strand en in alle cafés en discotheken. Tijdens de eerste avond viel de stroom uit, dus ook alle muziek viel weg. Maar niet getreurd…de politie kwam er aan, gooide boxen uit de auto en zetten kei hard de muziek aan. Dat zijn onder andere belangrijke taken van de politie. Sirenes aanzetten, gepast of ongepast, is ook iets wat ze graag doen. Verder vinden ze het leuk om rondjes te lopen en ‘’guapa’’ te roepen naar buitenlandse toeristen.

Twee weken geleden ben ik naar Virgen de Panacillo geweest. Mooi uitzicht over Quito en op de berg heb ik een stuk varkenskop op, je zal het niet geloven maar het was heerlijk. Zondag zijn we naar het Carolinapark geweest, een erg groot park in Quito waar veel gesport wordt en op zondag families samen komen. In traditionele kleding staan ouders te voetballen en kijken de kinderen toe.

Afgelopen weekend zijn we naar Baños geweest. Baños is een klein stadje dat ongeveer 3,5 uur van Quito vandaan ligt, aan de rand van de Amazones. Zaterdag zijn we gaan mountainbiken langs verschillende watervallen. Zondag zijn we de actieve vulkaan Tungurahua op geweest om daar te schommelen met een mooi uitzicht. In de middag zijn Els en ik gaan canyoningen, aan de rand van de jungle langs watervallen.

Sinds twaalf februari ben ik begonnen met mijn stage bij Adole Isis. Adole Isis is een instelling die tienermoeders opvangt. Ze hebben geen contact meer met familie en staan er alleen voor. Er wonen zes tienermoeders met hun zoon of dochter. De jongste tienermoeder is dertien jaar en heeft al een zoontje van één jaar. De tienermoeders gaan niet naar school, er is bijna geen therapie en er is weinig structuur. In het begin moest ik erg wennen aan de cultuur, hele dagen niets doen is niets voor mij. Eigenlijk wil ik uiteindelijk dat de oudste kinderen naar een kinderdagverblijf gaan zodat ze niet hele dagen om hun moeder heen hangen en dat de tienermoeders naar school gaan of gaan werken. Hier wil ik meer over gaan uitzoeken. Bij Adole Isis hebben ze een speelkamer voor de kinderen, maar die wordt zelden gebruikt. Vrijdag heb ik de hele speelkamer opgeruimd en kapot speelgoed weggegooid. In een andere kamer heb ik een speelhoek voor de kinderen gemaakt zodat ze kunnen spelen als de tienermoeders met een activiteit bezig zijn. Samen met een Duits meisje heb ik sinds afgelopen week een beetje structuur in het dagelijks leven gekregen.
Er is veel frustratie bij de tienermoeders, wat ze uiten in agressief gedrag. Deze tienermoeders hebben er niet om gevraagd om zo jong moeder te worden. Tienermoeders worden in Ecuador gezien als een ‘’foute/mislukte’’ groep in de maatschappij daardoor hebben ze weinig zelfvertrouwen en zien ze zichzelf als een mislukking.
Op mijn stage eten we elke middag warm. Mijn eerste dag aten we soep met rijst en letterlijke een kippenpoot, met haren en nagels! Toen ik dit liet liggen was mijn collega niet zo blij en zei ze dat dit respectloos was. Tegenwoordig sla ik de soep over en eet ik de rijst op. Wat verlang ik, af en toe, toch naar de verse meergranen boterhammen van Douwenburg.
Ondanks dat ik moet wennen aan het werken op een trage manier heb ik ontzettend veel zin in deze uitdaging en is er ontzettend veel te doen!

Liefs Karlijn

  • 03 Maart 2015 - 09:41

    Kees En Marlies Daamen:

    Hoi Karlijn.
    Wat een mooi verslag van wat ongetwijfeld ook een heel mooi land is.
    Jij hebt er al veel van gezien en dat pakken ze je niet meer af.
    Hopelijk gaat het je lukken om wat meer structuur te krijgen voor de tienermoeders.'
    Heel veel succes daar en tot je volgende verslag..
    Groetjes Kees en Marlies.

  • 03 Maart 2015 - 10:13

    Mathilde:

    Hee Karlijn,
    Wat klinkt dat leuk zeg, carnaval en al je andere tripjes! Lekker genieten ervan. :)
    Je doet mooie dingen en het klinkt ook alsof je echt iets kan betekenen voor deze organisatie. Super fijn!
    Ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Liefs Mathilde

  • 07 Maart 2015 - 10:23

    Henk:

    Hee Karlijn,
    Wat leuk om te kunnen lezen hoe het je vergaat.. Geweldige ervaringen..leuk maar ook aangrijpend, in ieder geval ben je daar goed bezig.
    Ik had verwacht dat je daar wel wat rust zou vinden,maar zo te lezen is je agenda al even vol als thuis. Wat dat betreft kun je ook nog leren van de tienermoeders. Gewoon niks doen !
    Niks voor jou, maar nu je er toch bent?
    En natuurlijk leren zij van jou..iets maken van je dag!! Dat kun jij als geen ander.
    Ik zou zeggen..doe maar lekker zoals je bent..lief zijn voor die meiden en hun kindjes.... Je doet daarmee heel veel goeds, nog veel meer dan je zelf denkt.
    Kortom...missie geslaagd ! Met of zonder dagprogramma....
    Lieve groet ook van Marieke (zit hier a.d.keukentafel te studeren), Heleen (op haar werk), Gijs (in r.dam op zijn nest), en mijzelf..Henk (zaterdagochtend,net krantje uit,bakske koffie..lekker) ...oh ja en Job niet te vergeten (ronkend in zijn mand)

  • 08 Maart 2015 - 08:50

    Lia Van Nispen:

    Hoi Karlijn
    Wat leuk om dit verslag te lezen. Het gaat voor mij zoveel meer leven. Ik had al veel van Stef gehoord, maar zo kan ik me er toch meer bij voorstellen.
    Goed zo, dat jij je niet laat meeslepen door hun passiviteit, wat ik me overigens kan voorstellen, dat ze zo reageren, als je wordt gezien als mislukt en geen contact meer hebt met je familie. Ga er maar aanstaan als 13 jarige. De R van regelmaat ga jij dus al aanpakken. Volgens mij ben je hardstikke goed bezig daar. Pak jij op tijd dan de R van rust voor jezelf. Wat heb je al veel ondernomen en gezien in korte tijd en wat een mooi land is het daar.
    Petje af voor jouw ondernemerslust.
    Groetjes Lia

  • 08 Maart 2015 - 20:28

    Sara:

    Leuk weer te lezen wat je nu allemaal weer gezien en gedaan hebt!!
    Heel gaaf allemaal!
    Mooie uitdaging ga je aan voor de tienermoeders! Succes daar mee!

    Xxx

  • 23 Maart 2015 - 16:52

    Leny Reuvers.:

    Hoi lief poppedijntje

    Wij zien het al helemaal voor ons hoe jij daar bezig bent, net als in de gymzaal altijd ondernemend. Wij hopen dat je iets kan bereiken want zo te lezen valt dat allemaal niet mee. We lezen met plezier je verslag.Want wij willen graag weten hoe het poppedijntje vergaat daar in dat verre land . pas je goed op jezelf want in je vrije tijd ben je zo te lezen ook ondernemend. Maakt er iets moois van voor die moederkes zodat ze hopelijk nog een toekomst krijgen . Bert heeft een nw heup gaat prima.
    We wachten weer op de volgende . Groetjes Leny en Bert

  • 24 Maart 2015 - 18:51

    Dirk Watzeels:

    Hoi Karlijn,

    Top om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt. Mooie vakantie al gehad en nu goed bezig met je stage. Ik hoop dat jullie daar je doelen kunnen gaan verwezenlijken. De plannen zijn allemaal goed en zou super zijn dat je jaar straks weggaat met een erg goed gevoel. Maar dat gaat je zeker lukken.
    Ook leuk om te lezen dat je daar nog wel carnaval hebt gevierd. Dat was natuurlijk een must begreep ik van Tets!!! ;-)
    Heel veel succes nog en ook veel plezier natuurlijk. We zien je verhalen weer tegemoet!!!

    Liefs,
    Dirk(en Tets natuurlijk)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Actief sinds 12 Dec. 2011
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 36053

Voorgaande reizen:

27 Januari 2015 - 22 Juli 2015

Stage in Ecuador

26 Februari 2012 - 18 Mei 2012

Stage in het buitenland met Vitalis College

Landen bezocht: